Als je een eigen website hebt, is de kans groot dat je gebruik maakt van een Content Management Systeem (CMS). Dankzij dit systeem kun je zelf, zonder kennis te hebben van websites, tekst en foto’s toevoegen aan jouw website. Tegenwoordig kun je uit talloze Content Management Systemen kiezen, zoals WordPress, Drupal, Magento en Shopify. Sta je op het punt om een CMS te kiezen? Dan raden wij je aan om goed te kijken in hoeverre het systeem SEO-vriendelijk is. Helaas weet lang niet iedereen wanneer een CMS bestempeld wordt als zoekmachinevriendelijk. Daarom bieden wij jou de helpende hand. In deze tekst zetten wij namelijk een aantal basisfuncties van een SEO-vriendelijk CMS op een rijtje.

1. Aanpasbare title tag
Wil je dat jouw website beter gevonden kan worden door zoekmachines? Dan moet je aandacht besteden aan de title tag van een pagina. Dit is de titel die bij iedere resultaat verschijnt als iemand zoekt via een zoekmachine. Sommige Content Management Systemen genereren deze titel automatisch. Een SEO-vriendelijk CMS genereert de title tag ook automatisch, maar je kunt hem zelf aanpassen. Waarom je dit zou doen? Omdat je dan de belangrijkste zoekwoorden in dit title tag kunt verwerken. Hierdoor vergroot je de vindbaarheid van jouw website.

2. 301-redirects
Er zijn genoeg mensen die de URL van webpagina’s nooit aanpassen. Toch kunnen er redenen zijn om dit wel te doen. De overstap naar een ander CMS is hier een voorbeeld van. Als er linkjes naar de pagina waarvan je de URL wijzigt in andere teksten staan, komen mensen op een niet-bestaande webpagina terecht als zij op de link klikken. Daarom is het zaak om linkjes naar de pagina met de oude URL te wijzigen naar de nieuwe URL. Als je een SEO-vriendelijk CMS gebruikt, kun je een 301-redirect invoeren. In dat geval wordt er een soort omlegging gemaakt van de oude naar de nieuwe URL, waardoor bezoekers altijd op de juiste pagina terechtkomen als zij op een link met aangepaste URL klikken. 

3. Alt tags
Bezoekers van een website haken snel af als zij ellenlange teksten voorgeschoteld krijgen. Knip jouw tekst daarom op in meerdere alinea’s. Op deze manier oogt de tekst een stuk vriendelijker. Je kunt ook afbeeldingen gebruiken in jouw tekst. Het probleem is alleen dat een zoekmachine alleen tekst leest en geen plaatjes. Een SEO-vriendelijk CMS heeft hier een handig foefje voor. Zo’n CMS biedt jou namelijk de mogelijkheid om een alt tag toe te voegen aan een plaatje. Hiermee omschrijf je als het ware waar het plaatje over gaat. Gevolg hiervan is dat een zoekmachine als Google toch in staat is om de afbeelding te lezen. Zonder alt tag is dit niet het geval. Verwerk je zoekwoorden in de alt tag? Dan kan dit de positie van jouw website in de zoekresultaten ten goede komen.

Hulp inschakelen voor betere vindbaarheid
Heb je een SEO-vriendelijk CMS gevonden, maar lukt het je niet om hoger in de zoekresultaten te komen? Overweeg dan om hulp in te schakelen. Het kan namelijk zijn dat er iets aan de achterkant van jouw site niet goed staat ingesteld. Om dit aan te passen, moet je kennis hebben van technisch SEO. Ontbreekt het jou aan deze kennis? Dan is de kans klein dat je er in slaagt om de benodigde aanpassingen te doen. Een online marketingbureau in Hilversum kan jou in dat geval te hulp schieten. Hierdoor is de kans groot dat je binnen de kortste keren hoger in de zoekresultaten staat.